Russia House

editorial

2018-04-19
An ex-British Navy chief raises Сalarm bellsТ about the governmentТs Syria story live on the BBC
More Information...
2018-04-19
Britain admits OPCW did not confirm 'essential evidence' on origin of Skripal poison
More Information...
2018-04-19
An Alternative Explanation to the Skripal Mystery
An alternative explanation to the mystery surrounding the poisoning of Russian double-agent Sergei Skripal and his daughter may involve a possibility that neither the British nor Russian governments want to talk about, as Gareth Porter explains.

By Gareth Porter
More Information...
2018-04-18
'US knew there were no toxins & risked nothing' - chemical experts on Syria strike
More Information...
2018-04-18
Russia Ostracized By Washington, But What About Wall Street?

By Kenneth Rapoza
More Information...
2018-04-18
Donald Trump must address American people

More Information...
2018-04-16
The West Gets Russia Wrong Because the Media Are Peddling a Pack of Lies
" ... if you have been visiting Russia periodically, every few years, as I have for many decades, you will have found that it has been changing at breakneck speed."

By Dmitry Orlov

More Information...
2018-04-16
On the Reaction to the U.S. Strike in Syria

By Gilbert Doctorow Special to Consortium News
More Information...
2018-04-16
Western Media's conundrum - why is 'bad guy' Putin so popular at home?

By Steve Keen
More Information...
2018-04-13

More Information...
Russia House

2017-12-04

Russia's Biggest Media Company
Kicked Out Of Washington

By Kenneth Rapoza

In yet another splash of bad blood between Moscow and Washington, an association of radio and TV journalists unanimously decided on Wednesday to strip Russia Today of its congressional press badge. RT is Russia's biggest state-owned media outlet, equivalent to the BBC of the U.K. The news organization has been blamed for spreading "fake news" about Hillary Clinton on social media.

Craig Caplan, chairman of the executive committee of the Congressional Radio and Television Correspondents Galleries in Washington sent the termination notice to RT's general manager Mikhail Solodovnikov on Wednesday. The ruling is effective immediately, meaning RT is no longer attending congress's press briefings as of Thursday.

Russia will retaliate by banning U.S. backed broadcasters Vocie of America and Radio Free Europe/Radio Liberty and its smaller derivatives from government press meeting. Private American media companies are not banned.

Caplan says the action was taken in response to the Department of Justice requiring RT to register under the Foreign Agents Registration Act on Nov. 13, 2017. The Act is designed for companies doing business on behalf of foreign governments or representing foreign government officials to the American public or its government.

It appears the decision by the radio and TV correspondents association is more technical than political. Their membership rules state that press credentials cannot be issued to any applicant "employed by a foreign government," Caplan wrote in his letter to Solodvnikov, published on the association's website.

There is no mention of the word foreign, at least, in the company's constitution.

It is also unlikely that journalists employed by foreign government owned media are not allowed as members.

A list of reporters and their affiliated networks is not available on their website. In March 2011, two Al Jazeera correspondents attended the annual RTCA dinner, suggesting they might be members. Al Jazeera is owned by the Qatari government. BBC reporters have won RTCA awards as recently as 2013. Neither are registered as agents representatitive of foreign governments and this is the likely sticking point for RTCA, rather than where their employers corporate headquarters are located.

Requests for comment were not immediately returned.

Congress requires that all members of the electronic media covering news events on Capitol Hill be accredited by the Radio-Television Correspondents Association.

"Forbes.com"